1875 Ferdinand Porsche blir født i Mafferdorf Bohemia den 3.september.
1897 Porsche designer en elektromotor for bruk i datidens biler.
1909 Ferdinand (Ferry) Anton Ernst Porsche blir født den 19.september i Wiener Neustadt, Østerrike.
1911 – 18 Ferdinand d.e. utfører mange viktige arbeid for den østerrikske armeen. Han dekoreres bl.a. med offiserenes kors for sin innsats.
1931 Gamle Professor Porsche grunnlegger sitt tekniske designbyrå i Stuttgart. Ferry blir hans første ansatte.
1933 Hitler blir rikskansler, og vil satse stort på landets infrastruktur og bilindustri. Porsche Design kommer til å stå for en stor del av arbeidet på bilsiden.
Hitler delegerer arbeidet med å skape en "Folkebil" til Porsche.
1936 Porsche utvikler en diffbrems til Auto Unions konkurransebiler, noe som gir dem et enormt forsprang på banen.
1939-45 Porsche Design arbeider med utvikling av krigsmatriell.
1948 Den første Porsche, 356.001 blir registrert i juni. Midtmotor-roadsteren blir bygget i Gmünde, Østerrike. Karosseriet er i aluminium, motoren er på 1.131cc og gir 35hk.
1949 Produksjonen starter i Stuttgart. På denne tiden var Tyskland fortsatt langt nede etter krigen, og privatbilisme var det lite av. Fabrikken kunne derfor bruke de vanlige veiene til testbane.
1950 Professor Ferdinand Porsche dør i januar.
1955 Produksjonen av 356A begynner. Den leveres med tre motoralternativ; 1300 og 1600 i to ulike varianter, og 1500 GS Carrera. Navnet Carrera som nesten er blitt synonymt med de tyske bilene, kommer fra merkets framgang i det knallharde landeveisløpet Carrera Panamericana. Modellen som briljerte het 550 og var en ren racerbil.
1956 På vårparten bygges 356-bil nummer 10.000.
1957 Ferrys sønn, enda en Ferdinand, begynner sin karriære i bedriften. Fire år senere er han sjef for designavdelingen. Dette handlet ikke bare om å forfordele medlemmer av familien, Butzi, som han ble kalt, hadde virkelig talent. Beste bevis for det er utvilsomt grunnformen til 911, en form som står seg den dag i dag.
1958 Den smått legendariske speedster-modellen blir nå erstattet av en convertible som har større frontvindu, og oppsveivbare vinduer. På bare to år har det totale produksjonstallet steget til 25.000 enheter.
1962 Fra og med dette året har alle 356 skivebremser på alle hjul. Toppmodellen heter nå Carrera 2 og har en 2 liters boxerfirer som leverer 130hk.
1963 På den internasjonale bilmessen i Frankfurt presenteres den nye modellen 901. Ettersom Peugeot har eneretten på modellbetegnelser med en null i midten, ble bilen senere døpt om til 911. En klassiker var født. Fabrikken fortsatte med luftavkjølte boxermotorer plassert bak bakakselen. Effekten er 130hk fra 2-liters sekseren.
1964 Produksjonen av den nye modellen begynner samtidig som356C selger som aldri før. Men den eldre modellens dager er talte.
1965 Etter å ha blitt produsert i over 78.000 eksemplarer går nå 356'en ut av produksjon. For den som ønsker en firesylindret Porsche utvides modellprogrammet med 912, lillebroren til 911. Ferry Porsche får utmerkelsen Hedersdoktor ved Wiens tekniske universitet.
1966 Targa-modellen kommer på markedet som en slags sikkerhets-cabriolet. Den 21.september feires at den 100.000 Porsche er produsert. Bilen var en 912 Targa som var bygget for politibruk.
1968 Den første store forandringen på 911 blir gjennomført. Bilen får akselavstanden forlenget med 57 mm. Dessuten kan en nå også få 911 med Bosch bensininnsprøytning. Toppmodellen S utstyres med 170hk under bakluka.
1969 En ny og større motor på 2,2 liter introduseres. Modellprogrammet omfatter tre 911'er; T på 125hk, E på 155hk og S på 180hk. Porsche 912 erstattes av toseteren 914 som kommer i to versjoner; 914/4 med en firesylindret VW-motor og 914/6 med Porsche sin egen 2-liter sekser.
1971 Jakten på større effekt gjør at boxersekseren vokser enda en gang. Denne gangen til 2,4 liter. S-modellen er toppmodell med sine 190hk. Av mange rankes de tidligste modellene som de beste bilene. Da som nå var lav vekt, mange hester og spartansk utstyr ingrediensene som tiltrakk de aktive bilførerne.
Utviklingsavdelingen monterte 3-liters motoren fra løpsbilene i 914. Resultatet ble et hårreisende beist som skjuler sitt sanne indre med et uskyldig utseende. To biler modifiseres, den ene gateregistreres og gis til Ferry Porsche på hans 60-års dag.
1972 Et viktig år. To modeller som kommer til å endre hele motorsportsverden introduseres. 911RS og RSR. Bilene er først og fremst laget for racing, noe en merker på dem. Lette, spartanske og kraftfulle samt utrustet med aerodynamiske effekter som spoiler og vinge. RS-modellen hadde en 2,7 liter motor som ga 210hk. To varianter ble levert. En litt mer bekvem touring-versjon og lettvekteren som slankes ned til 960 kilo. "Leichtbau" betraktes av mange som den ultimate sportsbil. RSR-modellen begynte utviklingen i 1972, og var spesielt designet for bane. Med en 2,8 liter motor på 300hk var den en stabil stamme i Porsches konkurransesatsing. Drøyt 50 RS-biler ble ombygget til RSR av årsmodellen 1973. Familien Porsche trekker seg ut av bedriften, med unntak av Ferry som blir værende som Chairman of the Supervisory Board.
1973 Dette er siste året med forkrommede støtfangere. Nye amerikanske sikkerhetslover gjorde bilen umulig å sertifisere og selge i USA. Å tape sitt største marked over vinteren virket ikke tiltalende på Porsche, så de begynte å tilpasse designet til de nye reglene. RS og RSR modellene ble stadig produsert med større motorer, 230 og 330hk.
1974 Det nye karosseriet, G-serien, kommer på markedet. Sammen med dette introduseres den nye 911 turbo med kodenavn 930. Motoren var på 3 liter og ga 260hk. 1976 Etter å ha lagt ned produksjonen av 914, manglet "inntreden-modellen" i Porsches program. Derfor tok man fram 924 med vannavkjølt mekanikk fra Audi. Bilen skulle bli en storselger.
1977 På høsten introdusertes 911'ens tenkte arvtaker, V8'eren 928. Sylindervolumet var til å begynne med 4,5 liter og effekten 240hk. Bilen ble kåret til årets bil i 1978, noe som var første gang en sportsbil ble kåret til.
1981 En avlegger av 924, 944 blir for første gangen vist. Til forskjell fra 924 hadde den nye modellen Porsche mekanikk. En firesylindret rekkemotor på 2,5 liter ga 163hk.
1983 På Frankfurt messen kunne man for første gang betrakte det nye gruppe B-prosjektet 959. Bilen var proppet full av all moderne teknikk, og var for mange bare en designstudie. Men to år senere startet produksjonen av serien på drygt 200 enheter.
For første gangen på 20 år satser fabrikken igjen på den ekte cabrioleten 911 SC.
1985 Firesylindrede 944 leveres nå med turbo.
1986 Landeveislokomotivet 928 blir levert med ny motor og karosseri.
1988 Nytt karosseri, kalt 964, pryder nå den 25 år gamle 911'en. Den første "nye" modellen blir den firehjulsdrevne Carrera 4.
1989 Porsche introduserer Tiptronic, en automatgirkasse med momentvender og mulighet for manuell giring.
1991 Erstatteren til 944 kommer på scenen. Den heter 968 og kommer med en rekkefirer på 3 liter. Designet er klart påvirket av storebror 928, som forøvrig kommer med ny motor på 5,4 liter og 350hk samme år.
1993 En ny 911 som kalles 993 introduseres. Til forskjell fra ansiktsløftningen som kom i 1988 har man nå på mange måter bygget en helt ny bil. Den største forskjellen på kjøreopplevelsen er den nye aluminiumsrammen til bakopphenget der motoren er montert. Bilen blir mye mer følsom og tåler betydelig større feil fra føreren enn de eldre modellene.
1994 Grunnmodellen for racing heter igjen RS, et navn som forplikter. Lettere karosseri, vinge og 300hk er et solid grunnlag for førere å arbeide med.
1995 Nye 911 Turbo har alt man kan ønske seg. Firehjulsdriften gjør den 408hk sterke bilen enda mer sivilisert. Vil man ha noe riktig brutalt, bør man satse på 911 GT2 som gir ytterligere 22 hk. Dessuten er den bakhjulsdrevet og vender seg spesielt til litt tykkhudede førere.
1996 Allerede i 1993 viste Porsche fram en konseptbil på Detroit Auto Show. Nå er den virkelighet. Boxtern er Porsches første gatebil med midtmotor bortsett fra de første prototypene til 356. Motoren er helt vannavkjølt og gir føreren 204hk å leke seg med.
1997 En helt ny 911 presenteres, den femte karosseriversjonen gjennom tidene. Fra utgangspunktet er egentlig bare motorens plassering igjen. Men designmessig skal ingen være i tvil, 996 er like mye Porsche 911 som tidligere.
1998 Ferdinand "Ferry" Porsche dør i en alder av 89 år den 27.mars, drøyt to måneder før merkets 50-års jubileum innledes. Men Dr. Porsche kan være rolig i det hinsidige. Bilene som bærer hans navn fortsetter å sette nye standarder samtidig som de gamle gjennomarbeidede kvalitetene beholdes.
_________________________________________________________________________________________
Porsche 356 Klubb Norge